Isnin, 26 Julai 2010

Anak Muda Kampung Nak Senang

Anak Muda Kampung Nak Senang


Kerajaan mungkir janji perumahan nelayan Pahang

Posted: 25 Jul 2010 09:27 PM PDT


Ramai nelayan dikaitkan dengan kemiskinan. Semenjak 1985 kerajaan ingin mewujudkan perumahan nelayan di Bunut Rendang , Kuantan agar nelayan yang rata-rata berpendapatan rendah dapat tinggal di perumahan yang selesa dan murah. Sehingga sekarang janji tinggal janji. Sudah bergenerasi nelayan menunggu akan janji ini sehingga ada yang sudah pun dijemput Ilahi.

Sumber : http://pusatkhidmatrakyatparlimenkuantan.blogspot.com/2009/11/isu-nelayan-lagi.html

Projek perumahan nelayan Bunut Rendang yang di wartakan pada satu ketika sebagai projek perumahan terbesar untuk nelayan. Pada mulanya projek ini di bawah kendalian LKIM. Kemudian diserahkan kepada kerajaan negeri Pahang. Kini lebih 10 tahun sudah berlalu dan projek ini masih terbengkalai.
http://pusatkhidmatrakyatparlimenkuantan.blogspot.com/2009/11/bahas-mp-kuantan-mengenai-isu-semasa.html

13 projek rumah dikategori terbengkalai
14/08/2007 Berita Harian

Menjawab soalan tambahan Shafik Fauzan, Mohd Soffi berkata, Projek Penempatan Semula Nelayan di Bunut Rendang bertujuan menempatkan keluarga nelayan dari Tanjung Lumpur, Tanjung Api, Kampung Selamat dan Peramu.

Projek itu, katanya diluluskan pada 1997 dan melalui beberapa peringkat pelaksanaan.

Bagaimanapun, projek itu ditakrifkan sebagai lewat atau terbengkalai.

http://www.hba.org.my/news/2007/807/13_projek.htm

Tuntut elaun tugasan Sukma ke-13

Posted: 25 Jul 2010 08:21 PM PDT


Sinar Harian 26 Julai 2010

KUALA LINGGI - Sebahagian anggota Relawan Ikatan Rakyat Malaysia (Rela) di Dewan Undangan Negeri (DUN) Linggi yang bertugas pada kejohanan Sukan Malaysia (Sukma) ke-13 lalu, mendakwa kecewa kerana belum menerima elaun yang dijanjikan.

Mereka yang bertugas di Kompleks Perahu Layar, Pengkalan Balak ditugaskan untuk mengawal keselamatan pada kejohanan itu dengan elaun yang dijanjikan sebanyak RM100 sehari untuk seorang.

Bagaimanapun, selepas lebih sebulan berlalu, belum ada tanda akan menerima elaun berjumlah RM1,400 bagi tugasan yang dilakukan sepanjang dua minggu itu menyebabkan mereka beranggapan seolah-olah ditipu.

Seorang anggota, Mohd Rizal Haiber, 32, berkata dia dimaklumkan pengurusan Rela bahawa sepanjang kejohanan itu, dua anggota Rela ditugaskan untuk mengawal keselamatan dengan bayaran elaun sebanyak RM100 sehari.

"Kami tak kisah dia nak bayar berapa pun, tetapi mengikut perjanjian awal mereka setuju nak bayar RM100 seorang sehari kepada dua petugas Rela bagi mengawal keluar masuk serta menjaga tahap keselamatan sentiasa berada di dalam tahap memuaskan setiap masa," katanya.

Namun, menurutnya, empat lagi anggota Rela kemudian ditugaskan di tempat itu kerana mahu meningkatkan lagi tahap keselamatan.

"Selang beberapa hari sebelum kejohanan bermula, mereka menambah empat lagi anggota Rela menjadikan keseluruhan anggota semuanya enam orang dengan alasan perlukan anggota yang ramai untuk temasya sebenar.

"Kami semua berharap imbuhan atau elaun yang diberi sekurang - kurangnya dapat mengurangkan beban dan menampung kehidupan kami yang sudah berkeluarga hingga sanggup menanggung risiko semasa menjalankan tugas," katanya kepada Sinar Harian, di sini.

Sehubungan itu, Mohd Rizal membuat laporan polis berhubung masalah itu dan meminta pihak terbabit memandang perkara itu dengan serius.

Seorang lagi anggota Rela, Esa Goh Abdullah, 58, berkata tindakan pihak berkenaan melambat-lambatkan pembayaran elaun yang sepatutnya dilunaskan sebaik saja temasya Sukma berakhir adalah tidak wajar.

"Sepanjang kejohanan itu kami terpaksa menerima 'habuan' berupa maki hamun dari pegawai atasan dan juga golongan berpangkat yang tidak dikenali disebabkan masalah kecil sehingga ia menimbulkan salah faham antara kami.

"Apabila kami tanya mengenai elaun kepada pihak berkenaan, mereka kata borang tuntutan elaun belum diterima lagi. Kemudian mereka suruh tunggu minggu hadapan, begitulah seterusnya.

"Persoalannya sekarang sampai bila kami semua harus menunggu," katanya.

Di turut menyifatkan tindakan pihak berkenaan melambat-lambatkan pembayaran elaun seperti dijanjikan hanya memburukkan keadaan.

"Kami harap ia diselesaikan secepat mungkin. Walaupun jumlah dituntut tidak sebesar mana, tetapi hak kami siapa hendak pertahankan," katanya.

http://www.sinarharian.com.my/mns/content/story7993762.asp

Menteri kabinet tak prihatin bantu rumah perlindungan

Posted: 25 Jul 2010 07:53 PM PDT

YKSNS kesal permohonan rumah perlindungan tidak dilayan

Berita Harian 26 Julai 2010

SAYA terpanggil untuk berkongsi dengan pembaca dan rakyat Malaysia berhubung peranan pertubuhan bukan kerajaan (NGO) dakwah di negara ini yang kini dilihat semakin hebat dan membanggakan dalam membantu kerajaan dan rakyat untuk membela serta memperjuangkan perkara yang wajar.

Jika kita renungkan sejak beberapa tahun lalu sehingga kini begitu banyak NGO merealisasikan program serta membantu kerajaan dalam memastikan rakyat mendapat manfaat darinya. Yayasan Kasih Sayang Negeri Sembilan (YKSNS) di bawah pimpinan Muhammad Adnan Abdullah, menyaksikan lebih ramai golongan yang mempunyai masalah dan kekurangan pendapatan dapat dibantu. Dengan bantuan Majlis Agama Islam Negeri Sembilan (MAINS) dan Jabatan Mufti, YKSNS menjalankan program kemasyarakatan untuk mendekati masyarakat dengan lebih rapat.

Dengan kerjasama dan sokongan yang diberikan MAINS, Jabatan Hal Ehwal Agama Islam Negeri dan Jabatan Mufti Kerajaan Negeri, kepercayaan masyarakat bertambah dari tahun ke tahun sejak penubuhannya.

Pengalaman YKSNS dalam menguruskan kes berkaitan saudara baru, membuktikan kesungguhan mereka membantu dan menangani isu kekurangan bantuan serta tiada pendapatan tetap. Dengan usaha dan bantuan beberapa badan kerajaan dan swasta mereka dilihat amat prihatin dalam bidang dakwah dan juga memainkan peranan yang tinggi di Negeri Sembilan.

Namun YKSNS, tetap menghadapi masalah berkaitan pembelian rumah perlindungan bagi menempatkan mereka yang memerlukan.

Surat dan profil sudah dihantar kepada semua menteri Kabinet, namun tidak juga dapat merealisasikan pembelian rumah perlindungan itu.

Apakah sukar sangat untuk membantu dengan sedikit daripada pendapatan kita sebulan?

Apalah kiranya jika ada pihak yang sudi tampil dan menghulurkan bantuan. YKSNS sudah berusaha untuk menyampaikan kepada masyarakat akan kewujudan mereka. Mereka tidak memaksa untuk membantu, tetapi merelakan diri demi untuk membantu segelintir masyarakat kita.

Kita harus sedar akan perkara ini dan menghulurkan bantuan kepada mereka agar masalah yang dihadapi segelintir masyarakat dapat dibantu dengan niat suci.

JIWA BELIA, Sri Menanti,
Negeri Sembilan.

http://www.bharian.com.my/bharian/articles/YKSNSkesalpermohonanrumahperlindungantidakdilayan/Article

India buat komputer RM112 tapi Malaysia RM1,000

Posted: 25 Jul 2010 07:30 PM PDT


India telah mencipta komputer riba termurah di dunia yang direka khusus untuk pelajar pada harga RM112 sahaja. Komputer itu dijangka diperkenalkan kepada institusi pendidikan tinggi bermula 2011. TAPI di Terengganu SEKOLAH RENDAH dibekalkan komputer riba yang berharga RM1,000. Patutlah India boleh beli 80 helikopter tentera baru pada harga RM 2.1 Billion, TAPI Malaysia beli 12 helikopter pada harga RM1.6 Billion.

1 helikopter di beli Malaysia untuk TUDM, boleh beli 5 helikopter baru tentera India.

********************************
Komputer riba India RM112.12
Berita Harian 25 Julai 2010

NEW DELHI: India muncul dengan komputer riba termurah di dunia, peralatan komputer skrin sesentuh yang berharga hanya sekitar AS$35 (RM112.12). Menteri Pembangunan Sumber Manusia India, Kapil Sibal minggu ini mengumumkan peralatan perkomputeran riba kos rendah yang direka khusus untuk pelajar, menyatakan jabatannya mula berunding dengan pengeluar global untuk memulakan pengeluaran secara besar-besaran tidak lama lagi.

"Kami sudah mencapai satu tahap pembangunan pada hari ini, papan induk, cip pemproses, sambungan, semuanya kos terkumpul sekitar AS$35 (RM112.12), termasuk memori, paparan dan segala-galanya," katanya pada sidang media.

Beliau berkata peralatan sesentuh itu dipasang dengan pelayar internet, pembaca PDF dan kemudahan persidangan video, namun perkakasannya dicipta dengan fleksibel bagi membolehkan komponen baru ditambah mengikut keperluan setiap pengguna.

Kapil berkata peralatan komputer berasaskan Linux itu dijangka diperkenalkan kepada institusi pendidikan tinggi bermula 2011, namun sasaran itu ialah untuk menurunkan lagi harganya kepada AS$20 (RM64.07) dan pada akhirnya sehingga AS$10 (RM32.04).

Peralatan itu dibangunkan oleh pasukan penyelidik di institusi teknologi terkemuka India, Institut Teknologi India dan Institut Sains India.
India membelanjakan kira-kira tiga peratus daripada bajet tahunannya untuk pendidikan sekolah dan memperbaiki kadar kecelikan kepada lebih 64 peratus daripada sejumlah 1.2 bilion penduduknya.

Kajian yang dijalankan sebelum ini menunjukkan ramai pelajar tidak begitu mahir membaca atau menulis dan kebanyakan sekolah kerajaan tidak memiliki kemudahan mencukupi. – Reuters

http://www.bharian.com.my/bharian/articles/KomputerribaIndiaRM112_12/Article/index_html

Selasa Disember 29, 2009
Terengganu Peruntukkan RM50 Juta Bekal E-Book Tahun Depan
KUALA TERENGGANU: Kerajaan negeri Terengganu telah meluluskan peruntukan sebanyak RM50 juta bagi tahun 2010 untuk membekalkan 50,000 unit komputer riba (e-book) kepada pelajar Tahun Empat dan Tahun Lima.


http://mstar.com.my/berita/cerita.asp?file=/2009/12/29/mstar_berita/20091229155220&sec=mstar_berita

RM 1.6 Billion boleh beli 60 helikopter MI-17
http://amkns.blogspot.com/2010/07/rm-16-billion-boleh-beli-60-helikopter.html

Sebelum ini Tun Dr Mahathir menulis dalam blog beliau mengenai kelebihan helikoper MI-17 yang dikeluarkan oleh negara umat Islam di Tatarstan. Tentera Udara India pada tahun 2006 dilaporkan akan membeli 80 buah helikopter MI-17 ini pada harga USD 662 juta atau anggaran RM 2.135 Billion.

Ini bermakna dengan RM 1.6 Billion anggaran boleh membeli sebanyak 60 buah helikopter MI-17 berbanding dengan hanya 12 buah helikopter Eurocopter EC725.

1 helikopter Eurocopter EC725 boleh beli 5 helikopter MI-17.

Hmmmmm ? Atau mungkin perkiraan saya salah ?

Kalau tengok perbandingan prestasi pula MI-17 mempunyai lebih kelebihan dari segi Combat Radius , Max takeoff weight dan jumlah penumpang.

Penumpang : EC725 = 28 penumpang , MI-17 = 32 penumpang
Max takeoff weight : EC725 = 11,200kg , MI-17 = 13,100kg
Maximum speed : EC725 = 324 km/h , MI-17 = 250 km/h
Combat radius : EC725 = 573 km , MI-17 = 950 km

Nota : Maklumat ini bukan rahsia. Ianya diperolehi dalam sumber laman web yang dinyatakan di bawah ini.

Utusan Malaysia 21 April 2010 . Selain perjanjian melibatkan DEFTECH, DSA kali ini juga menyaksikan kesungguhan kerajaan menggantikan pesawat Nuri Tentera Udara Diraja Malaysia (TUDM) apabila menandatangani LOA bernilai RM1.6 bilion bagi pembelian 12 unit helikopter EC725 buatan Eurocopter.
http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2010&dt=0421&pub=utusan_malaysia&sec=Dalam_Negeri&pg=dn_01.htm&arc=hive

In October 2006, the Indo-Asian News Service reported that the Indian Air Force will buy 80 medium lift multi-role Mi-17 1V helicopters from Russia. MosNews estimated the deal's value at approximately $662 million, with the exact value depending on ancillary equipment like avionics.
http://www.defenseindustrydaily.com/india-to-buy-80-mi17-1v-helicopters-02755/

By Dr. Mahathir Mohamad on July 6, 2010
Walaupun Kazan Helicopters gagal memenangi tender Malaysia baru-baru ini, saya berpendapat jenis MI-17 yang telah di naik taraf amat sesuai untuk Bomba dan pengangkutan. Ia boleh memuat 36 askar berpakaian lengkap dan bersenjata. Dalam beberapa pertandingan antarabangsa MI-17 telah menang aabila semua askar dapat keluar dalam 14 saat. Saya percaya kita boleh kuasai teknologi helikopter melalui Kazan Helicopters. Ini lebih bermakna daripada hanya menjadi pengguna.
http://chedet.co.cc/chedetblog/2010/07/tatarstan.html

Comparison EC725 and Mil MI-17
http://www.shpmedia.com/Images/ADJ%20SEPT%2007_MALAYSIAN%20HELICOPTER%20REPLACEMENT.pdf

Combat radius refers to the distance from an airbase that a warplane can reach, patrol there for a set amount of time and return to base with minimal fuel left. http://en.wikipedia.org/wiki/Combat_radius
12 buah EC725 = USD 496 Juta = RM 1.6 Billion
1 buah EC725 = USD 41.33 Juta = RM 133.33 Juta

80 buah Mil MI-17 = USD 662 Juta = RM 2.135 Billion
1 buah Mil MI-17 = USD 8.275 Juta = RM 26.69 Juta

RM 2.135 Billion = 80 buah Mil MI-17
RM 1.6 Billion = 60 buah Mil MI-17 = 12 buah EC725

Malaysia pengimpot utama senjata di dunia

Posted: 25 Jul 2010 07:29 PM PDT


Malaysia adalah merupakan salah satu negara utama yang banyak mengimpot senjata di dunia ini selain India, Singapura, Greece, Korea Selatan dan Pakistan. Manakala pengekspot utama senjata di dunia ialah Amerika Syarikat, Jerman, Perancis, Britain dan Sepanyol. Hebat betul Malaysia mendahului banyak negara lain dalam membeli atau mengimpot senjata. Bangga jadi rakyat pengimpot utama senjata untuk berperang ni, kita ada jet Sukhoi, kita ada kapal selam Scorpene, kita ada kereta kebal PT91-M, kita nak beli helikopter Eurocopter. Yang semuanya bernilai berbillion-billion ringgit.

Mari kita semua bersorak tanda kebanggaan akan kejayaan kita menjadi negara pengimpot utama senjata.

HIDUP 1MALAYSIA !

**************************************

The top exporters were the U.S., Russia, Germany, France, Britain and Spain and the top importers were India, Singapore, Malaysia, Greece, South Korea and Pakistan.

*****************************
First steps toward arms trade treaty
Associated Press Writer – Fri Jul 23

UNITED NATIONS – The world's nations took the first steps at a conference that ended Friday toward a legally binding treaty that would try to regulate the multibillion dollar arms trade and prevent the transfer of weapons to armed groups fueling conflicts, terrorists and human rights violators.

When the conference began two weeks ago in the 192-member General Assembly, many delegates were uncertain whether there would be wide support for a treaty regulating a trade which French Ambassador Eric Danon said has been veiled in secrecy for 2,000 years because arms trading is a matter of sovereignty and the weapons are "the symbol of life and death."

The main achievement of the conference, Danon said Friday, is that "the principle of an Arms Trade Treaty is now agreed by all the countries, even if some countries make reservations on some aspects."

The United States, Britain and the European Union also praised the outcome of the conference and even Pakistan, which was singled out by many diplomats as being most vocal in questioning the need for a treaty, appeared to sign on.

"We do not question the validity of the objective," Pakistani diplomat Reza Bashir Tarar said, but achieving consensus on a treaty — which will be required at the United States' insistence — "will not be easy."

"When we do, documents that emerge will have lasting value," he said at Friday's closing session.

The General Assembly first voted in December 2006 to work toward a treaty regulating the growing arms trade, with the U.S. casting a "no" vote. Last October, the Obama administration reversed the Bush administration's position and supported an assembly resolution to hold a four-week U.N. conference in 2012 to draft an arms trade treaty with four preparatory conferences — the first of which just ended.

Danon called the U.S. reversal "very important" not only in launching negotiations on an Arms Trade Treaty but in supporting other arms control and disarmament efforts.

U.S. Ambassador Don Mahley said the United States is "pleased" with discussions so far on Arms Trade Treaty and "we hope the negotiations will continue to develop in a positive direction."

"The U.S. made clear last October our desire to see a negotiation that would produce an effective Arms Trade Treaty as a means of addressing many of the enduring global challenges caused by unregulated arms," he said in a statement.

According to the Stockholm International Peace Research Institute, world military expenditure in 2009 was estimated at $1.53 trillion. The top exporters were the U.S., Russia, Germany, France, Britain and Spain and the top importers were India, Singapore, Malaysia, Greece, South Korea and Pakistan.

There was no final document agreed by all delegates but Argentina's U.N. Ambassador Roberto Garcia Moritan, chairman of the preparatory process, issued a "Chairman's Draft Paper" which spells out possible elements, principles, goals and objectives of a treaty.

The 14 elements include common standards, implementation, transparency, compliance, international cooperation and final provisions including reservations.

A key principle would recognize that "the absence of commonly agreed international standards for the transfer of conventional arms and their diversion to the illicit market are contributory factors to armed conflict, serious violations of international human rights law and international humanitarian law, the displacement of people, transnational organized crime, terrorism and the illicit trade in narcotics..."

The goals would have a treaty "establish the highest possible common international standards for the import, export and transfer of convention arms" and "prevent, combat, and eradicate the illicit transfer, production, and brokering of conventional arms."

Other key goals would promote transparency and accountability in the arms trade and prevent international transfers of arms that contribute to human suffering, serious human rights violations, armed conflict, U.N. sanctions violations, organized crime and terrorist acts.

Annalisa Giannella, the European Union's representative on nonproliferation, called the meeting a success and said it "brings the international community closer to agreeing" on a treaty.

British Ambassador John Duncan said the meeting made "more progress than we expected," adding that "those who remained unmoved by the urgent humanitarian need" for a treaty are beginning to see the economic case — that unregulated trade "harms our ability to maintain stable markets."

France's Danon said organizing the trade in weapons will take time, and at the beginning a treaty "will not be very constraining" and exports will be "a matter of national sovereignty."

"But we are going to organize common rules and standards of this national sovereignty, and I think that this is a new symbol of the globalization, and part of the global governance

http://news.yahoo.com/s/ap/20100724/ap_on_re_us/un_un_arms_trade_treaty

Pengusaha kraf tangan rugi RM20,000 akibat banjir lumpur

Posted: 25 Jul 2010 07:07 PM PDT


Shamsiah Md. Jusin menunjukkan kerja-kerja pengorekan tanah yang menyebabkan rumah dan bengkel kraf tangannya rosak akibat banjir lumpur di Kampung Aman, Larkin, Johor Bahru, kelmarin.
-----------------------------------------------

Utusan Malaysia 26 Julai 2010

JOHOR BAHRU 25 Julai - Seorang pengusaha kraf tangan, Shamsiah Md. Jusin kerugian sebanyak RM20,000 setelah bengkel kraf tangan dan rumahnya di Jalan Dana Kampung Aman, Larkin di sini dimasuki tanah dan banjir lumpur selepas hujan lebat Selasa lalu.

Shamsiah, 50, mendakwa, kejadian itu berpunca daripada projek perumahan mewah yang sedang giat dijalankan berhampiran rumahnya sejak tahun lalu.

"Apa yang dikesalkan, kerja-kerja meratakan tanah di projek perumahan itu telah menimbus laluan air yang mengakibatkan tanah yang dibawa air terus memasuki bengkel dan rumah kami apabila hujan lebat.

"Dalam kejadian Selasa lalu, semua bahan dan cenderahati yang telah siap, perabot dan barangan elektrik habis dipenuhi lumpur," katanya.

Ibu kepada empat anak yang telah menetap di kawasan itu sejak 30 tahun lalu berkata, kemusnahan tersebut telah menyukarkan hidupnya kerana dia kini tiada lagi modal untuk membeli bahan-bahan kraf tangan dan membayar balik pinjaman kereta dan pinjaman perusahaan kraftangan.

Katanya, dia tidak dapat lagi meneruskan kerjayanya ekoran pelbagai masalah timbul akibat tragedi yang memusnahkan bengkel tersebut.

"Saya merupakan pengusaha kraf tangan sejak 20 tahun lalu yang mendapat kerjasama dan diiktiraf Kraftangan Malaysia, Jabatan Pelancongan dan agensi-agensi berkaitan.

"Banyak tempahan yang sudah siap dibuat, tapi bila kena banjir lumpur, saya terpaksa membuat semula tempahan tersebut walhal ia sepatutnya dihantar pada hujung bulan ini," katanya.

Shamsiah berkata, pihaknya telah mengutarakan masalah itu kepada pihak terbabit namun tiada sebarang maklum balas.

Menurutnya, dia sedia berpindah ke kawasan lain bagi memberi laluan kepada pembangunan namun pihak berkaitan perlu menyediakannya rumah baru.
http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2010&dt=0726&pub=Utusan_Malaysia&sec=Johor&pg=wj_04.htm

Air najis melimpah pangsapuri di Johor

Posted: 25 Jul 2010 07:04 PM PDT

Berita Harian 26 Julai 2010

Penghuni dakwa 20 blok Pangsapuri Jasa Mutiara Rini tak diselenggara

JOHOR BAHRU: Tidak ubah seperti rumah tinggal pada siang hari dan umpama rumah hantu pada waktu malamnya. Itu pandangan orang luar apabila melihat lebih 20 blok Pangsapuri Jasa Mutiara Rini di sini yang kelihatan tidak terurus apabila semak-samun dan pokok yang merimbun tidak dibersihkan.

Bukan itu saja, pada sebelah malam, pangsapuri ini bergelap kerana lampu jalan tidak berfungsi. Pengerusi Jawatankuasa Penduduk (JKP), Ibrahim Ali, berkata penduduk khuatir mengenai tahap keselamatan mereka terutama kanak-kanak kerana kawasan semak berhampiran kediaman dipercayai menjadi tempat tinggal haiwan berbisa. Tinggi lalang dengan pokok hampir sama kerana sejak lima bulan lalu, tiada lagi pekerja kontrak datang untuk memotong rumput menyebabkan kami semua bimbang keadaan itu berlarutan sehingga menjejaskan keselamatan penduduk.

Keadaan persekitaran yang semakin dipenuhi semak dikhuatiri menjadi sarang haiwan berbisa, selain taman permainan kanak-kanak juga menghadapi masalah sama menyebabkan penduduk bimbang untuk membenarkan anak bermain di situ, katanya ketika ditemui di sini.

Ibrahim berkata, dahan pokok yang merimbun menyebabkan kediaman penduduk di situ, sering diserang ulat bulu dan menjadi tempat burung bersarang, sekali gus mengundang masalah najis haiwan berkenaan.

Beliau berkata, keadaan gelap pada waktu malam memberi ruang penjenayah melakukan kegiatan mereka kerana hampir setiap bulan berlaku kes pecah kereta dan kehilangan motosikal.
Banyak motosikal dan kereta hilang kerana kawasan perumahan ini tidak dipagar sepenuhnya, malah ada jalan tikus yang digunakan pihak tertentu, katanya.

Sementara itu, Ketua Blok V, Tee Kang Leng, berkata pihaknya terpaksa mengemukakan aduan kepada pihak berkuasa tempatan (PBT) kerana pihak pengurusan tidak mengendahkan permintaan penduduk supaya membersihkan semua blok di situ.

Kami membayar caj penyelenggaraan setiap bulan tetapi keadaan bangunan di sini seperti tidak terurus sehingga ramai penduduk berhasrat menjual rumah kerana tidak selesa tinggal di pangsapuri ini, katanya yang mendakwa ramai penduduk kini bersepakat untuk tidak membayar bayaran penyelenggaraan RM25 sebulan.

Karim Yunus, 29, berkata, penduduk blok V pangsapuri itu juga menghadapi masalah tangki pembetung di aras bawah bangunan pecah lalu membuakkan najis keluar.

Katanya, keadaan itu menyebabkan penduduk terpaksa menghidu bau najis setiap hari dan air najis bertakung dikhuatiri menjadi tempat pembiakan nyamuk aedes.

Setiap hari penduduk berdepan masalah bau najis yang menyebabkan keselesaan kami terganggu dan dikhuatiri jika masalah yang berlarutan sejak lima bulan ini tidak diselesaikan, tempat berkenaan akan menjadi habitat nyamuk aedes, katanya.

Bagaimanapun, Pengurus Akaun Badan Pengurusan Bersama Pangsapuri Jasa, Mohd Yahya Haron berkata, keadaan pangsapuri itu tidak mampu diurus dengan baik kerana penduduk tidak membayar caj penyelenggaraan bulanan RM25 yang dikenakan.

Pada awalnya caj dikenakan RM30 tetapi jumlah dikurangkan selepas ramai penduduk enggan melunaskan bayaran itu sehingga pihak kami terpaksa berhutang dengan kontraktor, katanya.

Katanya, untuk memastikan penduduk selesa, pengurusan sanggup berhutang bagi membersihkan kawasan kediaman sehingga mencecah RM64,000 membabitkan kerja pembersihan, bil elektrik dan sebagainya.

Kami menanggung kos RM1,200 sebulan bagi menyelenggara 12 tangki pembetung sedia ada, sedangkan jumlah bayaran yang diterima tidak setimpal.

Jumlah bayaran bil elektrik untuk lampu tangga dan kawasan parkir berjumlah RM700, manakala pemotongan rumput bagi satu blok sehingga RM400 sebulan sedangkan kutipan caj penyelenggaraan amat mengecewakan, katanya.

Beliau berkata, pihaknya berusaha mencari alternatif terbaik menyelesaikan masalah itu dan sedia bekerjasama melakukan gotong-royong membersihkan kawasan berkenaan.

http://www.bharian.com.my/bharian/articles/Johor_Airnajismelimpah/Article

Keluhan nelayan Melayu di Melaka

Posted: 25 Jul 2010 07:04 PM PDT

Berita Harian 26 Julai 2010

Rayu segera bina batu pemecah ombak atasi angin kencang rosakkan perahu, peralatan

SERKAM: Nelayan di Kuala Pantai Siring Kampung Pulai, di sini, kini trauma selepas kejadian angin kencang melanda kawasan itu baru-baru ini yang menyebabkan banyak peralatan, termasuk perahu milik mereka rosak teruk.

Bagi mengelak masalah itu tidak berulang dan menyebabkan mereka kerugian besar, golongan terbabit merayu pihak berkuasa terbabit membantu segera mencari jalan penyelesaian.

Ketua Unit Pembangunan Nelayan Kuala Pantai Siring, Kampung Pulai, Md Piah Hashim berkata, nelayan di situ sudah tidak sanggup lagi berdepan situasi genting setiap kali angin kencang kerana ombak besar sudah pasti akan memukul serta merosakkan perahu, enjin dan jaring yang ditempatkan di kuala berkenaan.

Katanya, keadaan bertambah rumit apabila bencana itu melanda pada waktu malam seperti berlaku pada minggu lalu hingga menyebabkan enam nelayan kerugian melebihi RM10,000 akibat kerosakan perahu, enjin sangkut dan jaring yang tenggelam.

Nelayan di sini trauma apabila angin kencang melanda kawasan ini kerana mereka terpaksa bersedia untuk menyelamatkan barangan masing-masing yang dikhuatiri akan rosak dipukul ombak.

Tiada makna kawasan jeti nelayan ini cantik dan indah, tetapi keselamatan kami serta peralatan menangkap ikan sentiasa terdedah kepada bahaya, katanya ketika ditemui Berita Harian hujung minggu lalu.

Md Piah berkata, hanya satu tindakan yang mampu mengatasi masalah dihadapi nelayan terbabit iaitu mempercepatkan pembinaan batu pemecah ombak di kawasan pemula muara di kuala berkenaan.
Katanya, pembinaan projek yang turut dikenali sebagai batu sangkar itu akan dimulakan akhir tahun depan dan ia sudah pasti akan menimbulkan lebih banyak masalah terhadap nelayan.

Bagi menunggu tempoh setahun, saya rasa semua perahu dan enjin nelayan di sini akan rosak akibat dipukul ombak kerana tahun ini saja sebanyak tiga kali kejadian serupa berlaku. Ini sangat merunsingkan kami yang mencari rezeki untuk menyara keluarga, katanya.

Pada kejadian tengah malam 17 Julai lalu, kira-kira enam perahu milik nelayan mengalami kerosakan, termasuk empat daripadanya tenggelam mengakibatkan kerugian dianggarkan bernilai lebih RM10,000.

Dalam kejadian ribut hampir empat jam di Kuala Pantai Siring Kampung Pulai pada kira-kira jam 12 tengah malam itu, kuala yang berharga RM3.5 juta itu dilanda angin Barat, disusuli air pasang yang menyebabkan berlaku ombak kuat setinggi dua meter.

http://www.bharian.com.my/bharian/articles/Melaka_NegeriSembilan_Keluhannelayan/Article

10 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Also, after you have the hang of it, you are able to breastfeed virtually anyplace without one particular
the wiser.

Also visit my web page; bowflex for sale

Tanpa Nama berkata...

The Bowflex Xtreme two SE is an improved layout in the previous Xtreme type.



Also visit my web site; alternating dumbbell Curls

Tanpa Nama berkata...

Strolling will not be grueling, but it remains
really hard.

Also visit my blog post adjustable dumbbells

Tanpa Nama berkata...

Believe long run in terms of instruction.

Here is my blog: Read the Full Post

Tanpa Nama berkata...

Frankly these dumbbells just search truly neat.


My page; bowflex selecttech 552 adjustable dumbbells

Tanpa Nama berkata...

If you consciously come across five of people breaks in one working day,
you can keep in rather decent form.

Look at my blog post :: http://www.getfitnstrong.com

Tanpa Nama berkata...

You will find there's motive why a handful of top residence fitness firms create the many profits.

my web page - best adjustable dumbbells

Tanpa Nama berkata...

The Best 2 is not your average house health club.

Also visit my blog post Rednecktube.com

Tanpa Nama berkata...

This only occurs on unusual situations and it's most generally resulting from a worn mature bar clamp but none the significantly less, when it does transpire, it may be a flooring as well as worse, a toe wrecker.

Have a look at my web blog :: adjustable dumbbells

Tanpa Nama berkata...

They, much like the front-drive elliptical exercise devices,
usually do not just take up much place rather speaking.


Feel free to visit my blog post ... bowflex dumbbells 552