Jumaat, 23 Julai 2010

Anak Muda Kampung Nak Senang

Anak Muda Kampung Nak Senang


Wakil Rakyat Kita Pokai ?

Posted: 22 Jul 2010 08:19 PM PDT

Kalau Pakatan Rakyat nak menang besar dalam pilihanraya nanti, mereka harus memberi kefahaman sebenar kepada rakyat akan tugas sebenar seorang wakil rakyat. Wakil rakyat bukan lubuk emas. Mereka ini kalau benar-benar berkhidmat, wakil rakyat boleh dikategorikan orang yang pokai. Apa ke tidaknya elaun baru RM5000 , sewa pejabat RM 500, bil utiliti RM 500 , duit pembantu RM 1000 , sumbangan kenduri atau pengkebumian RM 1000 tinggal RM 2000 untuk anak bini, ansuran kereta dan lain-lain.

Kalau nak ikutkan wakil rakyat ni memang pokai. Jadi apa sebenarnya tugas wakil rakyat ni ?

Mari kita lihat bagaimana seorang wakil rakyat mempertemukan seorang dermawan dengan seorang pelajar yang mempunyai masalah penglihatan serta masalah kewangan pada pautan berikut http://mohdtaufek.blogspot.com/2010/07/sumbangan-dari-pihak-ketiga.html

Mungkin UMNO dan PAS boleh duduk semeja , bincang apa tugas sebenar seorang wakil rakyat , supaya rakyat tidak hari-hari datang pejabat wakil rakyat minta bayar bil elektrik, bil air, yuran sekolah dan sebagainya.

Dibawah ialah pandangan mengenai tugas seorang wakil rakyat :

11 Tanggungjawab Asas Seorang Wakil Rakyat

1. Mengetahui keluasan kawasan yang diwakilinya antaranya daerah, kampung-kampung serta taman perumahan.

2. Mengenali ketua-ketua kampung, pengerusi persatuan penduduk, imam serta nazir masjid/surau, ketua-ketua agama , pengerusi belia , pengerusi wanita di kawasan yang diwaklili.

3. Mengenali ketua-ketua jabatan kerajaan dan badan berkanun di kawasan yang diwakili.

4. Mengadakan lawatan berkala meliputi seluruh daerah yang diwakili untuk mengenal pasti permasalahan semasa yang dihadapi oleh rakyat.

5. Menyalurkan maklumat serta permasalahan yang dibangkitkan oleh rakyat di kawasan yang diwakilinya kepada agensi-agensi kerajaan dan badan berkanun yang berkaitan.

6. Memberi penerangan kepada rakyat dasar-dasar kerajaan yang sedang dan yang akan dilaksanakan yang melibatkan kepentingan rakyat setempat.

7. Menyediakan pusat khidmat masyarakat serta dimaklumkan kepada penduduk setempat waktu berurusan.

8. Menyediakan kemudahan kepada rakyat yang diwakili untuk mengemukakan cadangan atau aduan melalui Sistem Khidmat Pesanan Ringkas (SMS) , sistem faksimili , borang maklumbalas , alamat surat menyurat atau laman web.

9. Melantik pembantu sebagai wakil untuk memudahkan urusan rakyat apabila berada di luar kawasan atas urusan rasmi atau pun urusan peribadi.

10. Menjadi jambatan penghubung antara rakyat serta agensi-agensi kerajaan dan badan berkanun.

11. Menyuarakan permasalahan serta pandangan rakyat di kawasan yang diwakili semasa sidang Dewan Undangan Negeri atau Parlimen agar dapat diselesaikan di peringkat kerajaan negeri atau kerajaan pusat.

‘Gunung emas’ bawa derita

Posted: 22 Jul 2010 08:06 PM PDT


Sinar Harian 23 Julai 2010

KRUBONG - Penduduk berhampiran pusat pelupusan sampah di Krubong, di sini, terus menderita menghidu busuk sampah tidak berkesudahan sehingga menimbulkan rasa tidak puas hati dalam kalangan mereka.

Pelbagai janji diberikan pihak tertentu, kononnya mahu memindahkan lokasi yang dipanggil 'gunung emas' oleh pencari barangan terpakai tetapi janji hanya tinggal janji.

Penduduk mendakwa, bau dari pusat pelupusan sampah itu umpama bau bangkai yang teramat busuk dan antara yang terbabit adalah penduduk di Kampung Ladang berikutan jarak hanya 200 meter sahaja.

Penduduk, Johari Shukor, 51, berkata, paling ketara apabila dia menerima kunjungan saudara-mara di rumahnya.

"Setiap kali mereka datang, pasti bertanyakan dari mana datangnya bau busuk seperti bangkai ini," katanya.

Sementara itu, Halim Samad, 63, berkata, keadaan bertambah teruk apabila hujan.

"Kami mahu termuntah menahan bau busuk sampah. Malangnya, kami tidak boleh buat apa-apa, terpaksa tahan sahaja walaupun rasa tertekan," katanya.

http://www.sinarharian.com.my/mns/content/story7984350.asp

Bukit Supai terbiar sepi

Posted: 22 Jul 2010 08:06 PM PDT


Sinar Harian 23 Julai 2010

KUALA LINGGI - Jalan masuk utama ke tempat warisan peninggalan sejarah, Bukit Supai itu kini menimbulkan masalah kepada pengunjung kerana laluan belakang telah ditutup, sementara tanda jalan baru mengelirukan.

Kota sejarah yang dibina di puncak bukit itu adalah tanda perdamaian antara pejuang Belanda dan Bugis sekitar 1756 sehingga 1757.

Kawasan yang indah dengan panorama waktu senjanya hilang seri apabila sebahagian peninggalan dibiarkan terbengkalai sehingga membuatkan penduduk dan pengunjung kurang selesa.

Pengerusi Jawatankuasa Keselamatan dan Kemajuan Kampung (JKKK) Kuala Linggi, Muhammad Musa berkata, Bukit Supai terkenal sebagai tarikan sejarah tetapi kawasan persekitaran tidak terurus serta tidak mendapat perhatian pihak berkenaan.

"Saya bimbang jika keadaan ini dibiarkan berterusan, ia mendorong kepada aktiviti tidak bermoral dalam kalangan belia dan menjadi sarang mereka melepak atau melepaskan gian dadah kerana kawasan terbabit agak terlindung.

"Sebagai penduduk asal, saya lihat kawasan ini berpotensi besar jika dimajukan dalam sektor pelancongan, selain dapat memperkenalkan kawasan bersejarah ini kepada umum," katanya.

Justeru menurutnya, pihak berkenaan harus berusaha membangunkan tempat bersejarah itu daripada terkubur begitu sahaja ditelan arus pemodenan.

"Secara tidak langsung, usaha menjaga lokasi bersejarah ini pasti dapat menarik minat pengunjung luar negara datang ke sini," katanya.

http://www.sinarharian.com.my/mns/content/story7983850.asp

Pusat kesihatan tak nampak bayang

Posted: 22 Jul 2010 08:05 PM PDT


Sinar Harian 23 Julai 2010

NYALAS - Penantian penduduk sekitar Pekan Nyalas selama empat tahun masih belum berakhir bagi pembinaan Pusat Kesihatan Komuniti seperti di dalam Rancangan Malaysia ke-9 (RMK-9).

Penduduk, Hashim Saring, 44, berkata, pada 2006, penduduk menerima khabar gembira apabila dimaklumkan akan menerima pusat kesihatan baru bagi menggantikan Klinik Desa Nyalas sedia ada.

Menurutnya, tapak pusat kesihatan seluas 1.2 hektar juga sudah dikenal pasti iaitu bersebelahan kawasan Rumah Awam Sri Jaya.

"Pada mulanya, pihak berkenaan mahu menaik taraf klinik desa sedia ada tetapi penduduk menolaknya kerana mahu kemudahan lebih sempurna.

"Justeru, peruntukan bagi menaik taraf klinik desa telah ditarik dan disalurkan terus untuk pembinaan pusat kesihatan ini namun sehingga kini, kami masih menunggu kerja pembinaan dilakukan," katanya kepada Sinar Harian.

Menurutnya, dengan kadar populasi penduduk termasuk kawasan penempatan di Felda Bukit Senggeh berjumlah 12,000 penduduk, sepatutnya peruntukan dapat disalurkan bagi tujuan berkenaan.

"Kawasan ini wajar mendapat klinik kesihatan baru seperti di kawasan lain kerana terdapat beberapa lokasinya sangat berhampiran dengan Hospital Jasin (HJ).

"Seperti di Kemendor, lokasinya sangat hampir dengan HJ, sementara Poliklinik Selandar pula berdekatan dengan Pusat Kesihatan Machap, jadi kenapa masih belum ada pusat kesihatan di sini," katanya.

Sementara itu, Husin Md Dom, 52, pula berkata, penduduk terpaksa pergi ke Poliklinik Selandar atau Klinik Kesihatan Simpang Bekoh yang terletak 12 kilometer daripada penempatan bagi mendapatkan rawatan.

"Bagaimana penduduk, terutama warga emas mahu mendapatkan rawatan klinik kerajaan jika mereka tidak mempunyai kenderaan dan terpaksa menggunakan perkhidmatan bas yang jarang ada di sini.

"Kami kekurangan kemudahan asas sedangkan jumlah populasi penduduk semakin bertambah, selain banyak kawasan taman perumahan yang tumbuh bak cendawan," katanya.

Menurutnya, penduduk pernah mengadakan sesi dialog bersama Pengarah Kesihatan Negeri mengenai masalah itu tetapi tiada tindakan diambil sehingga kini.

http://www.sinarharian.com.my/mns/content/story7983671.asp

FELDA tak Bankrap, cuma jalan je berlopak berlubang

Posted: 22 Jul 2010 06:56 PM PDT

Ini cerita bukan di Sabah atau Sarawak, tapi negeri kelahiran PM kita. BUKAN setakat rungutan lagi tetapi penduduk di Felda Gugusan Mendi, Bera semakin bosan dengan keadaan jalan yang rosak di tanah rancangan tersebut. Ini kerana penduduk terpaksa melalui jalan berlopak sepanjang 15 kilometer itu ke bandar Bera dan Felda Bukit Puchong setiap hari. Sekurang-kurangnya terdapat 20 lubang besar dikesan terdapat di atas jalan itu.

********************************

Lubang, lopak belum selesai
Utusan Malaysia 23 Julai 2010

BUKAN setakat rungutan lagi tetapi penduduk di Felda Gugusan Mendi, Bera semakin bosan dengan keadaan jalan yang rosak di tanah rancangan tersebut.

Ini kerana penduduk terpaksa melalui jalan berlopak sepanjang 15 kilometer itu ke bandar Bera dan Felda Bukit Puchong setiap hari.

Sekurang-kurangnya terdapat 20 lubang besar dikesan terdapat di atas jalan itu menyebabkan pengguna perlu berhati-hati terutama pada waktu malam.

Lubang dan lopak di atas jalan itu sering ditampal, malangnya ia rosak semula menyebabkan masalah tersebut seolah-olah tidak pernah selesai.

Lubang yang terdapat di atas jalan itu bukannya kecil tetapi ia boleh menyebabkan tayar pecah atau kerosakan di komponen tertentu pada kenderaan.

Masalah tersebut sekali gus mengakibatkan penduduk terpaksa mengeluarkan kos yang lebih tinggi untuk menyelenggara kenderaan masing-masing.

Keadaan itu juga menyebabkan penduduk di tanah rancangan Felda Bukit Mendi terpaksa sering menyelenggara kenderaan mereka.

Keadaan jalan tersebut juga menjadi penyumbang kepada beberapa kemalangan kecil di laluan berkenaan.

Risiko kemalangan menjadi lebih tinggi ketika hujan lebat apabila pemandu tidak perasan terdapat lubang besar di hadapan kenderaan mereka ketika memandu.

Jalan tersebut merupakan laluan utama penduduk untuk ke bandar Bera selain menjadi alternatif penduduk tanah rancangan lain ke destinasi tertentu.

Ia bukan sahaja menjadi laluan kereta persendirian tetapi juga kenderaan berat yang membawa muatan sawit, pasir dan kayu balak setiap hari.

Masalah kerosakan jalan tersebut telah beberapa dikemukakan kepada pihak yang berkaitan tetapi sehingga kini masih belum ada sebarang tindakan atas alasan tiada peruntukan.

Kami berterima kasih kepada Jabatan Kerja Raya (JKR) kerana berusaha menampal lubang-lubang yang terdapat di atas jalan itu tetapi ia hanya bertahan sementara waktu sahaja.

Oleh itu, kami meminta masalah jalan berlopak dan berlubang itu dapat diatasi segera bagi keselesaan penduduk.

http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2010&dt=0723&pub=Utusan_Malaysia&sec=Pahang&pg=wp_02.htm

Segera atasi bau busuk di bandar Kuala Rompin
Utusan Malaysia 23 Julai 2010

SEJAK 10 tahun lalu, para peniaga di bandar Kuala Rompin kini berdepan dengan kerugian berikutan bau busuk yang berpunca daripada longkang di depan premis perniagaan mereka.

Sehingga kini Majlis Daerah Rompin (MDR) masih belum mengambil sebarang tindakan bagi mengatasi masalah tersebut.

Walaupun aduan telah berkali-kali dikemukakan kepada pihak berkuasa tempatan (PBT) terbabit tetapi tiada tindakan susulan diambil.

Masalah bau busuk itu kini berada pada tahap kritikal sehingga menimbulkan rasa loya bukan sahaja di kalangan pelanggan tetapi peniaga di premis itu sendiri.

Bau busuk itu akan bertambah teruk terutama selepas hujan hingga menyebabkan pelanggan terpaksa beredar meninggalkan premis.

MDR perlu mengambil tindakan segera untuk menangani masalah ini dengan cara membersihkan longkang tersebut secara berkala sama ada seminggu sekali atau sebulan sekali.

Sistem perparitannya amat teruk sehingga menyebabkan air bertakung sekali gus tidak dapat mengalir dan menjadi punca bau busuk.

Lebih teruk lagi apabila hujan tidak berhenti selama sejam atau dua jam menyebabkan air longkang itu melimpah dan memasuki premis kami.

Sehubungan itu, sesuatu perlu dilakukan oleh MDR kerana masalah ini membabitkan kepentingan peniaga dan pelanggan di kawasan itu.

Kami tidak tahan lagi menampung kerugian akibat kekurangan pelanggan dari sehari ke sehari berikutan bau busuk tersebut.

http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2010&dt=0723&pub=Utusan_Malaysia&sec=Pahang&pg=wp_04.htm

Kesian, tanah kubur orang Islam Johor kian pupus

Posted: 22 Jul 2010 06:55 PM PDT

Ini bukan lagi menang sorak kampung tergadai, tapi menang sorak kubur tergadai. Johor yang gah dengan negeri kelahiran Umno dan macam-macam wilayah pembangunan, rupanya menghadapi masalah tanah perkuburan Islam yang semakin padat dan terhad. Mungkin Utusan Malaysia boleh jadikan ini agenda utama perbincangan Umno dan PAS ?

*****************************
Kubur di Johor Sesak, terhimpit
Berita Harian 23 Julai 2010

Penduduk Sungai Tengkorak minta JAIJ kenal pasti tapak baru dirizab sebagai tanah perkuburan

PLENTONG: Masalah kesesakan Tanah Perkuburan Islam Sungai Tengkorak, di sini yang tidak lagi mampu menempatkan jenazah untuk disemadikan di tanah perkuburan berkenaan berikutan ruangnya yang semakin terhad, kini merisaukan ribuan penduduk Islam di sini.

Kedudukan Tanah Perkuburan Islam Sungai Tengkorak yang dikelilingi taman perumahan dan Kawasan Perindustrian Permas Jaya menjadikan tanah perkuburan berkenaan semakin terhimpit oleh pembangunan, selain keluasan tanah rizab yang terhad.

"Tanah perkuburan paling hampir di kawasan ini adalah tanah perkuburan di Kampung Senibong iaitu kira-kira satu kilometer dari sini tetapi kawasannya juga agak kecil," katanya.

Beliau berkata, masalah berkenaan mungkin tidak begitu ketara ketika ini, tetapi akan dirasai menjelang akhir tahun depan berikutan Tanah Perkuburan Islam Sungai Tengkorak yang semakin sempit.

"Saya juga sudah memaklumkan hal ini lebih awal kerana tidak mahu masalah ini menjadi semakin genting pada 2012 jika hal ini tidak diselesaikan lebih awal," katanya.

http://www.bharian.com.my/bharian/articles/Johor_Sesak_terhimpit/Article

Najib dan Rosmah ada berani mandi di Pahang ?

Posted: 22 Jul 2010 05:43 PM PDT


Agak-agaknyalahkan Najib dan Rosmah berani tak mandi di air terjun hutan rekreasi di Pahang yang kotor, beracun yang telah mengorbankan 6 rakyat Malaysia di Lubuk Yu. Atau mungkin mandi di Air Terjun Parit , Cameron Highland ? Atau mungkin tempat ini hanya untuk rakyat macam kita yang tak mampu melancong luar negara macam jutawan Taek Jho Low ?

Atau mungkin Najib yakin menang besar di Pahang terutama di kawasan Felda dan kem tentera, jadi tak perlu banyak turun padang di Pahang, lebih baik turun di Miri, Sabah, Sarawak, Selangor, Kelantan, Pulau Pinang dan Kedah ?


******************************
52 petugas operasi bersih persekitaran Lubuk Yu
Berita Harian 23 Julai 2010

MARAN: Seramai 52 petugas daripada enam jabatan kerajaan mengambil masa kira-kira lima jam melakukan operasi bersepadu membersihkan Pusat Rekreasi Lubuk Yu, di sini, bermula jam 10 pagi semalam.

Sementara itu, beliau berkata, kejadian wabak bakteria Melioidosis dan Leptospirosis di pusat rekreasi yang sudah meragut enam nyawa itu dijangka berakhir 28 Julai ini.

http://www.bharian.com.my/bharian/articles/52petugasoperasibersihpersekitaranLubukYu/Article

Hanya indah khabar
Berita Harian 23 Julai 2010

Kawasan rekreasi kurang diselenggara

CAMERON HIGHLANDS: 'Indah khabar dari rupa'. Inilah yang boleh diibaratkan dengan keadaan Hutan Lipur Air Terjun Parit, di sini yang kelihatan indah dan menarik dalam gambar, tetapi pemandangan sebaliknya apabila berkunjung ke situ. Daripada pelbagai gambar keindahan pemandangan kawasan rekreasi itu yang dipamerkan di setiap hotel utama, resort atau chalet di sini, Hutan Lipur Air Terjun Parit seharusnya menjadi lokasi pasti dikunjungi bagi pengunjung kawasan peranginan tanah tinggi itu.


Ini berikutan keadaan semasa kawasan rekreasi itu yang seolah-olah terbiar dan tidak diselenggara sempurna, dengan sampah tidak dikutip yang bertanggungjawab serta tiada penyelenggaraan kemudahan asas seperti tandas awam dan alatan permainan kanak-kanak.
Tandas awam di hutan lipur berkenaan bukan saja busuk dan tersumbat, bahkan bekalan air juga terputus. Kemudahan permainan kanak-kanak seperti buaian pula terputus dan hanya tinggal tali manakala jongkang-jongket juga sudah tercabut.
Beberapa jenis pokok herba yang ditanam oleh Jabatan Perhutanan Pahang juga sudah mati kerana tidak dijaga dengan rapi.


Tinjauan Berita Harian mendapati Air Terjun Parit yang popular sebagai pakej rekreasi di kalangan pelancong antarabangsa, juga dicemari sampah sarap, terutama di tengah-tengah kolam air terjun berkenaan.

Tong sampah pula penuh dan ada kesan sampah tidak dibersihkan sejak beberapa bulan lalu.

Tiada ulasan: