Khamis, 24 Jun 2010

Anak Muda Kampung Nak Senang

Anak Muda Kampung Nak Senang


YB Ir Nizar Jamaludin di Seremban 29 Jun 2010

Posted: 24 Jun 2010 02:39 AM PDT

CERAMAH MOBILISASI MEMBANTAH JUDI
Tarikh : 29 Jun 2010 / Selasa
Masa : 9 malam
Tempat : Dataran Muhibbah , Kg Ismail , Ampangan , Seremban

Penceramah :
YB Ir Datuk Seri Mohamad Nizar Jamaluddin
Chegubard
Suhaizan Kayat , EXCO Pemuda PAS Pusat
Aiman Athirah Al Jundi , EXCO Muslimat PAS Pusat

Semua dijemput hadir

Penduduk Johor Tak larat hidu najis

Posted: 23 Jun 2010 06:47 PM PDT



Berita Harian 24 Jun 2010

Rumah penduduk Kampung Parit Lintang 2 dimasuki air kumbahan setiap kali banjir

BATU PAHAT: Kira-kira 260 penduduk Kampung Parit Lintang 2, Separap di sini tidak boleh bersabar lagi apabila dihantui masalah pencemaran bau luar biasa sejak 12 tahun lalu kerana parit di kampung berkenaan menjadi laluan utama air kumbahan dari kawasan penempatan berhampiran iaitu Taman Industri Sri Sulong.

Tinjauan Edisi Johor baru-baru ini mendapati lima saluran longkang dari taman berkenaan menyalurkan air kumbahan ke parit di kampung berkenaan untuk disalurkan ke Sungai Simpang Kiri, di sini, menyebabkan kawasan sekitar begitu busuk. Penduduk di situ terpaksa menjalani kehidupan harian dalam keadaan tidak selesa dan sering menghadapi penyakit termasuk gatal dan batuk, malah lebih buruk lagi sebahagian rumah penduduk di situ sudah beberapa kali ditenggelami air najis dari parit berkenaan terutama selepas hujan lebat.

Apa yang menjadi persoalan, bagaimana pemaju kawasan perumahan dan perindustrian berkenaan dibenarkan menyalur dan melepaskan air kumbahan yang belum diproses ke parit di kampung berkenaan dan terus ke Sungai Simpang Kiri.

Timbalan Pengerusi Jawatankuasa Keselamatan Kampung berkenaan, Mohd Mokhtar Daud berkata, penduduk kampung berkenaan berdepan masalah pencemaran berkenaan selepas taman perumahan dan perindustrian itu dihuni sejak 12 tahun lalu.

"Bayangkan penderitaan kami apabila terpaksa menghidu bau parit di hadapan rumah yang dipenuhi dengan bahan buangan daripada air kumbahan, sisa makanan dan sisa industri daripada taman berhampiran.
"Kualiti udara di sini juga teruk hingga penduduk sering sakit dan kami bercadang untuk menutup lima saluran longkang dari kawasan perumahan itu bagi memastikan air najis dan sampah sarap tidak memasuki parit di kampung itu, jika tiada tindakan diambil pihak berkenaan dalam masa terdekat.

"Biar penduduk dan kilang di taman itu pula rasa apa yang kami di sini rasa apabila air najis memasuki rumah sehingga mencecah paras betis jika banjir kilat berlaku di sini," katanya.

Sementara itu, Ketua Kampung Separap, Mohd Zainuddin Abdul Samad, ketika ditemui berkata, penduduk kampung berkenaan sering mengadu kepadanya mengenai masalah pencemaran bau yang terpaksa mereka tanggung sejak sekian lamanya.

"Penduduk sering menyuarakan kekesalan mereka setiap kali diadakan mesyuarat mahupun perjumpaan dan meminta masalah ini diselesaikan segera atau mereka akan bertindak menutup lima saluran longkang dari taman berkenaan.

"Saya berharap pihak berkuasa tempatan (PBT) dapat memantau perkara ini dan mencari jalan penyelesaian terbaik bagi mengakhiri penderitaan yang ditanggung penduduk kampung," katanya.

http://www.bharian.com.my/bharian/articles/Johor__Taklarathidunajis_/Article

Keretapi bawa Gula ke Singapura tergelincir

Posted: 23 Jun 2010 06:23 PM PDT


Rupanya gula Malaysia dijual ke Singapura. Adakah ini punca gula tiada di Malaysia ? Harga gula di Semenanjung Malaysia ialah RM1.65 sekilo manakala di Singapura ialah RM3.05, lagi untung jual di Singapura. Enam gerabak keretapi kargo dari 30 gerabak yang membawa gula dari Prai , Pulau Pinang ke Singapura telah tergelincir pada 23 Jun 2010 di Kluang.

Kerajaan perlu dedahkan berapa banyak gula diekspot ke luar negara berbanding dijual di pasaran domestik !

KLUANG:Keretapi Tanah Melayu Bhd's intercity service for the southern sector was interrupted yesterday when six cargo coaches, of a 30-car freight train, derailed in Chamek, near here.

KTMB said in a statement that the train, which was carrying sugar from Prai, Penang, to Singapore, derailed at 2.43am.

http://www.nst.com.my/nst/articles/Freighttrainderails_servicedisrupted/Article

PUTRAJAYA: Sugar will cost 20 sen more per kg from today, with the new price being RM1.65 in the peninsula and RM1.75 in Sabah and Sarawak, it was announced yesterday.

He said the new sugar price, after the 20-sen increase, was relatively low compared with prices in other Asean countries such as Thailand (RM2.50 per kg), Singapore (RM3.05), Indonesia (RM3.40) and the Philippines (RM3.62).

He said the increase in the sugar price was necessitated by the rise in the price of raw sugar in the world market, and that the government still subsidised the price at 80 sen per kg or RM1.008 billion for the year.

http://www.theborneopost.com/?p=2220

23 Jun, 2010 16:31 PM

JOHOR BAHARU, 23 Jun (Bernama) -- Enam gerabak kargo bersama muatan gula tergelincir di KM653.5-KM654.5 antara Paloh ke Chamek, dekat Kluang, awal pagi Rabu.

Pemangku Pengurus Kanan Komunikasi Korporat Keretapi Tanah Melayu Berhad (KTMB) Mohd Fazil Ismail berkata kejadian itu berlaku pada pukul 2.43 pagi ketika kereta api 30 gerabak itu sedang dalam perjalanan dari Prai, Pulau Pinang ke Singapura.

http://www.bernama.com.my/bernama/v5/bm/newsgeneral.php?id=508132

Tiada ulasan: